מבזק מס מספר 228 - 

ביטוח לאומי  8.11.2007

גילוי מרצון - 8.11.2007

ביהמ"ש העליון בבג"ץ 7393/07 דור-אלון תפעול תחנות דלק בע"מ (להלן :"העותרת") נ. רשות המסים ודורון ארבלי סמנכ"ל בכיר ברשות המסים (להלן:"המשיבים" או "רשות המסים"), דן בעתירה שעניינה – גילוי מרצון.

בתאריך ‏10.4.05 רשות המסים פרסמה "נוהל גילוי מרצון". ע"פ הנוהל, רשות המסים מעוניינת לעודד נישומים, עוסקים, יחידים, בעלי תפקידים בתאגידים לרבות מייצגים שעברו עבירות על חוקי המסים לתקן את דיווחיהם ולדווח נתוני אמת. לשם ביצוע מטרה זו, רשות המסים, בתאום עם הפרקליטות מוכנה להתחייב שלא יינקטו הליכים פליליים, נגד הפונה שיבצע גילוי מרצון בתנאים מסוימים, דוגמת: נישום "שיגלה מרצון, בפניה כנה שלא נעשתה בעקבות חקירה או בדיקה המתבצעת על ידי רשות המסים". בנוהל נקבעו תנאים יסודיים להליך גילוי מרצון. כמו כן, קובע הנוהל תנאים לחסינות מפני הליך פלילי:

במקרה דנן, העותרת, כנטען בעתירתה, גילתה ביום 15.07.07 כי מי שכיהן כמנכ"ל שלה ביצע ללא הרשאתה רישומים בלתי תקינים בספריה אשר גרמו לתשלומי מע"מ בסכומים מופחתים משמעותית מסכומי המס שחייבת הייתה לשלמם. המדובר בעשרות מיליוני ש"ח. לטענת העותרת, מיד כשנתגלו לה הדברים היא הפסיקה את עבודת המנכ"ל ופנתה מיוזמתה באמצעות נציגיה לרשות המסים, גילתה את דבר ממצאיה הנ"ל, וביקשה כי יוחל בעניינה נוהל הגילוי מרצון.

רשות המסים סירבה להחיל הנוהל ופתחה בהליכי חקירה גלויה, בטענה כי נוהל הגילוי מרצון אינו חל בעניינה של העותרת.

בעתירה, מבקשת העותרת, כי בג"ץ יורה לרשות המסים לבטל החלטתה הנ"ל ולהחיל עליה את "נוהל הגילוי מרצון" תוך קביעת חסינותה מהליכים פליליים כקבוע בנוהל.

לטענת המשיבים, מדובר בחקירה סמויה שרשות המסים החלה בה מספר חודשים בטרם פנתה אליה העותרת באותו הגילוי ביולי 2007. החקירה, שבינתיים נעשתה גלויה, מסועפת ומורכבת והנתונים אותם גילתה העותרת מתייחסים לקטעים ספורים ממכלול הנושאים הנחקרים. המשיבים מוסיפים וטוענים בתגובתם כי מתוך נתוני החקירה עד כה עולים סימני שאלה משמעותיים לעניין כנות הפניה של העותרת וכי מטרתה בעתירה זו אינה אלא לעכב את הליכי החקירה המסועפת המצויים בעיצומם.

לטענת המשיבים, דחייתם את בקשת העותרת להחיל עליה את נוהל הגילוי מרצון נובעת מתוך התנאים הקבועים בנוהל עצמו ומאי עמידת העותרת בתנאים הנדרשים להגדרת וסיווג פנייתה כ"גילוי מרצון" במשמעות הנודעת לו באותו נוהל.

בג"ץ דחה את העתירה מהטעם שלעותרת קיימים סעדים חלופיים, כאשר הפורום הראוי לבירור טענות הקשורות בהליך של "גילוי מרצון" הוא ביהמ"ש הדן בהליכים הקודמים להגשת כתב האישום, ואם אומנם יוגש כתב אישום יהיה הפורום הנאות לבירור טענות אלה בביהמ"ש הדן בהליך הפלילי גופו.

לפרטים נוספים בעניין זה ניתן לפנות לאברהם שהבזי, רו"ח ומשפטן, ממשרדנו.  

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה